neljapäev, 18. veebruar 2010

Kuidas mitte kringliks külmuda või üles sulada?

62 tundi siis vaid esimese suusavõistluse stardini. Ega vormi enam parandada enam ei anna, kuid tervist saab ja tuleb hoida. Ehk siis süüa edasi küüslauku ja juua peale piparmünditeed :) ja vahepeal naksata veel süsivesikuid.
Viimane treening jäi mul pühapäeva. Mõtlesin, et kogun parem jõudu ja lasen selle nädala vaikselt. Aeg on näidanud, et pikem puhkus enne võistlusi tuleb pigem kasuks.
Ja õlad on siiani paaristõugetest kergelt valusad. Nii, et mis ma neid trenniga kulutan :)

Tervis on enam vähem, kuid küsimusi ja kitsaskohti on tekkinud.
Esiteks logistika.
Lisaks sellele, et pühapäeval tuleb kiiresti jõuda Otepäält Elvasse tuleb ka ülejäänud osa päevast väga kiire.
Hommikul kell 3.30 siis äratus, et jõuda 4.30 Ülemiste parklasse, kus Eurolinesi eribuss mind koos Rivo ja teiste huvilistega peale nopib. Orienteeruvalt kell 7.30 peaks jõudma Otepääle.

Siis on aega poolteist tundi, et võtta endale stardimaterjalid, otsida üles määrimisboks, mille lähedalt saab kätte A&T Spordi poolt ette määritud suusad (pöidlad rusikasse, et määre peaks ja libiseks) ja seejärel tuleb leida kiiresti vastus küsimusele- millise riietusega rajale minna ja milline osa riietusest jätta pakihoidu.

Praeguse seisuga tundub, et selga tuleb jätte suhteliselt soe riietus.
Ilmaprognoosid näitavad, et stardis võib olla -15 kraadi, millest maha veel ka tuulekülm ja -20 kraadi võib olla ilusti käes.

Siit ka küsimus, et kuidas sellise külmaga stardikoridoris mitte ära külmuda?
Näo võiks ehk rasvaga kokku määrida ja enne starti endale prügikott peale tõmmata.

Tõenäoliselt lähen ma riskile ja panen selga pigem vähem kui rohkem. Higistamine kurnab raja peal kindlasti kõvasti organismi, kuid organismi väsimuse ja külmumise vastu peaks aitama joogi-söögipunktide korralik külastamine. Samas tuleb arvestada jällegi seda, et puhkepeatused üle minuti-paari pikad ei oleks, kuna vastasel juhul on alajahtumine kiire.

Finishis tuleb samuti kiiresti tegutseda. Pakihoiust asju ei sooviks pool tundi otsida ja riided peaks tõenäoliselt ülikiiresti ära vahetama.
Sellised algaja suusataja mõtted ja küsimused. Pühapäeva õhtul tean ma neile kindlasti juba ise vastust, aga ehk on juba praegu vanadel kaladel häid mõtteid jagada?

18 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Finišis riietumisega ei maksa väga kiirustada, kuna riietumiseks on olnud suur telk, mis puhuritega soojaks köetud....tipptunnil seal aga väga kitsas, niiet mõeldes teistele osalejatele ei maksa seal ka molutada. Üldiselt stardikoridoris ei hakka külm, kui sul ümber 5000 teist suuskurit. tagant grupist startides peate aga arvestama, et esimesed 10-15km tuleb üliaeglaselt, samas ei maksa ka seal ülemäära rabeleda, kuna kulutad vaid asjatult energiat, libisemine pole eriti oluline, kuna laskumistel pead nagunii pidurdama 1 suusaga, kui ei taha selga sõita. Harimäelt laskudes olge ettevaatlikud, kuna kiirus seal suur ja raske jälgedesse ära mahtuda....laskumine umbes 4km pikk, kui õnnestub, siis mul eelmine aasta sai eespool liikujat seljast lükata ja tagumised lükkasid omakorda mind, nii tuli veel suurem kiirus rongis, ningei sõitnud ka kellestki üle. Esimeses joogipunktis tõenäoliselt läheb kuni 5min, kuna raske massis jookidele ligi pääseda, samas ei tasu ka seda lihtsalt peatumata läbi sõita, kuna siin kauem veedetud minut võib raja lõpus jälle paariks eduminutiks keerata. Kui onvõimalik, siis sellise kõlma ilmaga kasutage suusamaske. Lumesaju korral ei teeks paha ka sirm või suusaprillid. Külma ja tuulega võivad laskumistel silmad jäätuda.

Lauri

Anonüümne ütles ...

Esimeses punktis 5min kulutada on palju ja hakkab ka külm.
Ise olen harjunud sõitma termosvööga, sealt saab kiiresti nii geeli, kui ka sooja joogi kätte kui on vaja ja ei pea passima.

Suusamask ja buff on täitsa vajalikud, pikematel laskumistel on sellisel temperatuuril jahtumine päris suur. Arvestada võiks ka numbri mõju, mis toimib tuule tõkkena ja on päris arvestatavalt tunda. Aga riietumine on väga individuaalne ja siin on oluline kogemus, eksperimenteerida ei soovita.

Rivo ütles ...

Lauri, tänud. vägagi abiks inf.

mõtlesin ka maski, ja sirmi peale. midagi sarnast, nagu värskel hõbemedalivõitjal. ilmselt tasub vöökott ka ühes võtta, kuhu nodi panna. kuiv müts ilmselt ka paslik tasku pista.

ülakeha riietus on mul kõige suurem küsimärk, sest senine kogemus põhineb maratoniga võrreldes üsna lühikeselt distantsilt. sooja pesu peale fliis ning selle peale windstopperiga kiht on -15 juures olemise ikkagi palavaks ajanud. keegi soovitas kaht kihti spordipesu (üks tuuletõkkega) jaki alla. niiet ei teagi.

jooksufliis on õnneks nii väikeseks pakitav, et vist alustan õhemalt ja vajadusel saab vöökotist kihi juurde visata.

Anonüümne ütles ...

stardis hakkab küll külm. näiteks varvastel. aga eks väike hüplemine aitab. stardi pärast ei maksa siiski väga muretseda, kuid finišis peaks esimene asi olema küll riiete leidmine. absoluutselt esimene asi. mõnikord on need riidekotid seal natuke vales kohas ja viis minutit finišijärgset maiustustenosimist märgade riietega, mis on küll väga mõnus, sest soe on veel sees, võib keerata mõne hetkega jubedaks külmaks ja kilekottide vahel ekslemiseks. seega finiši järel kiired õnnitlused, siis kiirelt fotoaparaadi eest läbi ja siis ongi hops riiete järgi. TP-s külmetamine on ebatõenäoline. isegi kui seal mitu minutit lettide vahel joosta.

omalt poolt küsimus... kas maskiga saab normaalselt sõita? kas see hingamist ei sega?

Riho ütles ...

Kardan ise ka sõrmede külma ja varvaste üle. Varbad on mitmeid korda külma tundnud ja paaril korral ka trenn selle tõttu poolikuks jäänud. Samas peaks olema enam vähem salomon saapad. Kas oleks paslik sõita hoopis villaste sokkidega + villaste sokkide alla ka ühed õhukesed ? Või proovida ajaleh varvaste ümber toppida ??

Rivo ütles ...

Riho, suusasokke soovitaks hoopis. kaks kihti hakkavad varem-hiljem hõõruma. paarisaja krooniga Crafti vt toodang ajab asja ilusti ära.

Rivo ütles ...

kusjuures, suht pühapäevast ilma saab juba täna proovida. ehk saab varustust, rõivakombinatsiooni õhtul või homme testida.

Riho ütles ...

Mõtlen, et kas on paslik osta õhukesed suusasokid. Ma selline vanakoolimees. :)

Anonüümne ütles ...

Maski all mõeldakse enamasti sellist ninja peakatte sarnast asja, mis katab hästi kaela, lõua ja kõrvad. Väga külma ilma korral saab tõmmata ka ninale, kuigi sellel korral võib ilmselt suu ja nina välja jätta.
Respiraator või mis see gaasimasi moodi asi on, on üldiselt veidi teine asi. Riietuseks oleks vist ideaalne nn tuulekindel külma ilma kombe, aga kui seda ei ole (minul ei ole), siis tuleb nuputama hakata. Enda kogemuse järgi on külma oht pigem lõpus kui riided juba märjad ja organism väsinud.
Finishis võib tõesti oma koti leidmine aega võtta, seega targem oleks sellega kohe tegelda. Muud jõuab hiljem ka teha.

Kui lund sajab, siis Harimäelt allatulek nii kiire ei pruugigi olla.
Erki

PS väike saladus oleks veel see, et enamasti tasub hoida vasakule...

Anonüümne ütles ...

Külmumine ei ole TM teema,vähemalt neile kes sõitma lähevad,vb need viimased 500 peaksid soojemalt riietuma. Igatahes see riietus millega ma sama ilma juures treeniks on TM-l ülearune ja vastupidi-TM võistlusriietuses treenides külmuksin kringliks.
-10 juures piisab 1 paarist sokkidest-pole suusasokke käivad väga hästi ka paksemad jooksusokid,äärmisel juhul võib peale tõmmata veel paari mingeid õhemaid sünteetilisi.
Ilmaennustus on siin võrreldes varasemate päevadega tunduvalt leebemaks läinud aga selge-kiiret maratoni ei tule,rada saab olema pehme ja pudrune.

Rivo ütles ...

Riho, õhuke suusasokk samapaksu jooksusokiga võrreldes kaks erinevat asja. Materjalid on erinevad ja mul näiteks hakkas ka -20 juures suht õhukese suusasokiga jalgadel isegi liiga soe, jooksusokiga ei jõudndu ära külmetada :P

universaalne riidetoru buff ka hästi maskiks konverteeritav. osad neist ka windstopperiga.

Riho ütles ...

Kas on olemas spets murdmaasokid või peetakse silmas mäesuusasokke.
Mäesuusaomadega on mul jahe hakanud.
Võib olla vere varustusega midagi korrast ära

Rivo ütles ...

on spetssokid. mulle tunduvad laua-mäesuusasokid paksemad olevat. ise kasutan Craft XC Cool, mis on sel talvel end hästi õigustanud ka -20c juures. selline mudel, siin Rademaris näiteks paarisaja krooniga müüakse. küllap on teistel tootjatel ka miskit sarnast - http://www.craft.se/no/produkter.html?tx_mdb_pi1%5Bview%5D=viewLVL3&tx_mdb_pi1%5Blvl1%5D=Craft&tx_mdb_pi1%5Blvl2%5D=Layer%25201&tx_mdb_pi1%5Bpageid%5D=134005915&tx_mdb_pi1%5Blvl3%5D=Cool

Kaido ütles ...

Varbad ja näpud on igaühel erinevad ja väga palju sõltub vereringest ja võibolla ka kunagisest kergest külmumisest. Olen viimasel ajal ise sõitnud õhukeste sokkidega, mille peal vanaema villased sokid. Jalad ei higista (maavillane on selles mõttes super materjal) aga pole külm ka olnud. Õhukeste suusakinnastega hakkab mul kahjuks alla -10 temperatuuriga sõrmedel külm ja seetõttu pistan kätte paksemad mäesuusa sõrmikud. Ehk siis igaüks peab oma variandi leidma.

Rivo ütles ...

Kaido, näppude külmetamise vastu sain ma rohtu aluskinnastest või nn kindapesust :P müüakse spordipesuga ühes letis. hea juhuks, kui taha paksema kindaga sõita (hõõrumised jms).

Anonüümne ütles ...

Kui ostsin crafti külma ilma kindad, siis ka -20 kraadiga enam külm pole hakanud. Sokkideks kasutan spetsiaalseid suusasokke. Käisin just täna tuisuse ilmaga klassikat Nõmmel sõitmas ja -13 kraadise ilmaga sai isegi liiga soojalt sisse pakitud. Leidsin pidamise koha pealt usun, et ideaalse määrdevariandi. Libisemisega peab aga nuputama veel, sest täna ma suuska lippama ei saanud......värske lumega ei saagi lippata, aga usun, et veidi reservi peaks siiski olema.

lauri

Martti ütles ...

Libisemise ja pidamisega ning riietega on nagu on...

Pigem tekitab kahtlust logistika, kas praeguse lumetormiga ikka õigeks ajaks starti jõuate.

Igatahes pöidlad on pihus!!!

Rivo ütles ...

teema lõpetuseks. panin selga sooja pesu. jalga ISC püksid (paksemad, tuuletõkke ja miski soojenduskihiga). ülaotsa lisaks fliisi ja windstopperiga kileka.

fliis, selgus 10. km kandis, oli vist ülearu ja oleks võinud seljast ära katkuda (see võis ka kiire alguse tõttu nii tunduda), finishis oli pesu täiesti kuiv, fliis ja pealmine kiht kergelt niiske. külm ei hakanud õnneks kordagi. ja number töötas windstopperina hästi.

pähe pandud kaks mütsi oleks vist võinud ka ühega asendada, samuti jätta ära aluskindad kinnastel. viimased olid finishis ikka läbimärjad.

ja päikeseprillidest tundsin puudust - enamus kaadrist on valge ja ere ning nägu olu pidevalt kissis silmade tõttu kissis.